جراحی دندان عقل

تاریخ: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ نویسنده: دکتر اعتمادی‌فر

اشتراک‌گذاری:

 

منظور از دندان عقل چیست؟

دندان عقل آخرین دندانی است که در میان دندان‌های دائمی فرد رشد می‌کند.در موارد نادری هم دیده می‌شود که فرد دندان عقل ندارد و تا پایان عمر هم بدون این دندان‌ها زندگی می‌کند. دندان عقل اگر درست و بجا رویش یابد، مثل بقیه دندان‌ها مفید و مؤثر در سیستم جونده بوده و با وجود تصور غلط عامیانه در این موارد نباید کشیده شوند.

 

◀گاهی به علت عدم وجود فضای کافی مشاهده می شود که دندانهای عقل، بصورت افقی رویش میکنند،
یا به صورت نسبی یا کامل نهفته می شوند. و گاهی دندان عقل پوسیده شده با درد و عوارضی همراه خواهد بود و پزشک مجبور به جراحی و پذیرش ریسک خطر حتی با وجود احتمال اسیب به عصب می باشد.

◀کیست ،ابسه ،عفونت لثه و تخریب دندانهای مجاور ،سردرد و‌گوش درد ، بوی بد دهان از عوارض رویش نابه جای این دندانها هست.

جراحی دندان عقل از کشیدن خیلی ساده تر هست و لیزر تراپی هم باعث میشه درد و خونریزی بعد از کار به میزان ۹۰درصد کاهش پیدا کند.

کشیدن دندان و جراحی دندان عقل:

اگر به هر دلیلی مجبور به کشیدن دندان شدید باید بدانید که در کشیدن دندان ابتدا دندان را بی حس کرده و سپس با اعمال فشار دندان خارج می شود . باید بدانید که در کشیدن چون بی حسی تزریق شده شما درد نخواهید داشت اما فشار را حس می کنید لطفا فشار را با درد اشتباه نگیرید در بسیاری موارد بیماران فشار را با درد اشتباه می گیرند لطفا این مساله را مد نظر قرار بدهید.

در جراحی ابتدا ناحیه جراحی شده بی حس شده و سپس با تکنیکهای خاص جراحی دندان خارج می شود . حال باید بدانید که حین جراحی هیچ دردی نخواهید داشت و از نظر من به مراتب ساده تر از کشیدن است. بعد از جراحی هم برای شما لیزر تراپی انجام می شود تا درد بعد از درمان هم نداشته باشید و این امکان وجه تمایز ما می باشد نسبت به دیگر مراکز درمانی.

گاهی حین کشیدن دندان استخوان ریز کنار دندان میشکند انرا خارج نمی کنیم جای نگرانی ندارد گاهی جوش میخورد گاهی مثل یک نوک تیز مداد از زیر لثه خارج میشود.

دقت نمایید که در موارد بسیارنادری دندانهای عقل پیچیده در کانال عصب می باشد یا در فاصله بسیار نزدیکی از آن قرار دارند امکان اینکه عصب قطع شود یا به آن اسیب وارد شود بسیار زیاد است .چنانچه این مشکل پیش آمد فقط باید صبر کنید تا عصب بازسازی شود و این پروسه بین یکماه تا چندماه متغیر می باشد.

سوالات متداول در مورد جراحی دندان عقل:

آیا جراحی دندان عقل دردناک است؟!!

خیر چون بی حسی صورت می گیره و شما چیزی رو حس نمی کنید و در کلینیک ما هم بعد از درمان از لیزر استفاده میشه و درد و خونریزی تا ۹۰ درصد کاهش پیدا می کنه

چرا دندان عقل افریده شده با وجود این همه مشکل؟
انسانهای اولیه علاوه بر دندان عقل دو‌دندان اسیایی دیگر هم داشتند اما به مرور زمان که تکامل انسان انجام شد فک کوچکتر و‌دندانها به مرور حذف شدند هم اکنون همان اتفاق برای دندان عقل می افتد.

بهترین سن برای جراحی دندان عقل چه سنی است؟!

بهترین سن برای جراحی دندان عقل زیر سن ۲۰ سالگی است، چراکه عوارض و درد کمتری دارد. این دندان کمی دیرتر از دندان‌های دیگر رشد می‌کند و در سنین ۱۷ تا ۲۱ سالگی‌ تازه می‌روید. با رشد انسان و کوچک شدن فک، فضا برای رشد دندان عقل محدود شده و در نتیجه دندان عقل خود را به شکل نهفته و نیمه ‌نهفته نشان می‌دهد.

تحقیقات نشان داده افراد نسبتا مسن‌تر برای خارج کردن دندان عقل، در معرض خطر بیشتری از نظر عوارض وجود دارند.
با افزایش سن، ریشه‌ها قطورتر شده و ممکن است کشیدن دندان را سخت‌تر کند. .

 

مراقبت پس از جراحی دندان و کشیدن دندان (خارج کردن دندان)

 

گاز را تا دو ساعت در دهان نگه دارید. اب دهان را فقط قورت بدهید به هیچ عنوان تف نکنید و با دستمال نگیرید تمامی خون و خونابه و اب دهان را فقط قورت بدهید. بعد از دو ساعت اب و نوشیدنیهای خنک و سرد بخورید . با نی نخورید هرگونه مکیدن و مکش مثل نی و یا کشیدن سیگار باعث شروع مجدد خونریزی می شود . غذای داغ و سفت نخورید. از روز دوم با اب ولرم شستشو بدهید .

حتما شستشو انجام شود اگر درد نداشتید و از روزهای دوم به بعد درد شروع شد باید بیایید تا زخم شما شستشو داده شود چون غذا داخل زخم گیر کرده و ایجاد درد می کند مراجعه کنید شستشو می دهیم و درد ارام می شود. در صورت لزوم کمپرس به شما داده می شود.

مراقبت بعد از جراحی:

در ناحیه جراحی شده گاز را به مدت دو ساعت در دهان نگه دارید؛از تف کردن؛گرفتن با دستمال آب دهان خون و خونابه به شدت خودداری کنید چون درد و خونریزی را افزایش می دهد از مک زدن با نی؛ سیگار ؛ قلیون به شدت خودداری فرمایید؛ داروهای ضد درد و انتی بیوتیک را حتما طبق گفته پزشک مصرف نمایید؛ منتظر شروع درد برای مصرف مسکنها نباشید چون زمانیکه درد بگیرد غیرقابل کنترل می باشد؛ تورم کبودی بسیار محتمل می باشد پس نگران نباشید و فقط داروها مصرف نمایید ممکن است یک هفته تا ده روز طول بکشد؛ در صورت داشتن خونریزی شدید و غیرقابل کنترل مراجعه فرمایید بعد از دوساعت می توانید بستنی ماست و غذای خنک و نرم مصرف نمایید؛اگر درد بجای کاهش یافتن زیاد شد احتمالا غدا داخل زخم فرو رفته و ایجاد عفونت کرده است پس حتما جهت شستشو زخم به مطب مراجعه کنید؛ یک هفته تا ده روز پس از جراحی بخیه را بکشید برای کاهش درد یا تورم احتمالی از کمپرس سرد در روز اول و گرم از روز دوم اقدام کنید .

 

دقت فرمایید تورم ناحیه درمان باعث می شود که لپ جویده بشود و درد بگیرد این درد ربطی به جراحی ندارد و هنگام جویدن مراقب باشید . بلافاصله پس از جراحی چون ناحیه جراحی شده بی حس می باشد مراقب باشید که لپ را گاز نگیرید در صورت گاز گرفتگی حالت سفید رنگ و تاول میگیرد این عفونت نیست و به مرور زمان خوب می شود.