گاید راهنما ایمپلنت دیجیتال

مزایای ایمپلنت دیجیتال

تاریخ: ۲۳ آذر ۱۳۹۹ نویسنده: دکتر اعتمادی‌فر

اشتراک‌گذاری:

ایمپلنت دیجیتال چیست؟ و مزایای کاشت دندان به روش دیجیتال

کاشت دندان دیجیتال شگفتی دنیای دندانپزشکی مدرن است. آنها دندان های جایگزینی هستند که از طریق استخوان فک، دقیقاً مانند دندان های طبیعی، پشتیبانی می شوند. بنابراین این را امکان می دهند تا از تمام غذاهای مورد علاقه خود لذت ببرید ، نیازی به مراقبت خاصی ندارند و در صورت مراقبت صحیح و اصولی ممکن است یک عمر دوام داشته باشند.

 

ایمپلنت

 

اکنون با روش جدید کاشت دندان های دیجیتال ، پزشکان می توانند سریعتر و راحت تر از گذشته ایمپلنت دندان، انجام دهند. جراحی ایمپلنت دیجیتال با استفاده از یک شبیه سازی کامپیوتری سه بعدی وضعیت استخوان و وضعیت عصب را بررسی می کند. با استفاده از این اطلاعات ، دندانپزشک متخصص، قادر به برنامه ریزی جراحی با حداقل برش خواهد بود.

از آنجا که عمل جراحی ایمپلنت دیجیتال در ایجاد کوچکترین برش ممکن متمرکز است ، درد به طور قابل توجهی در مقایسه با جراحی ایمپلنت سنتی کمتر است.

در حین انجام جراحی ، راهنمای دقیقی بر روی دندان ها، نصب می شود تا اطمینان حاصل شود که آسیبی به عصب یا دندانهای اطراف وارد نمی شود. این راهنما همچنین به دندانپزشکان کمک می کند تا برش هایی دقیق ، در عین حال کوچک ، برای کاشت ایمپلنت دندان ایجاد کنند.

گاید راهنما ایمپلنت دیجیتال

 

نحوه عملکرد ایمپلنت های دندانی :

ایمپلنت ها دندان ها را اساساً مانند ریشه دندان های طبیعی در جای خود نگه می دارند. ایمپلنت ها پست های کوچک سازگار تیتانیوم هستند که با جراحی در فک قرار می گیرند تا دندان جایگزین، بریج یا پروتزهای مصنوعی را نگه دارند.

هنگامی که ایمپلنت دندان در استخوان فک قرار گرفت ، استخوان سازی شروع می شود. استخوان اطراف کاشت شروع به بافتن الیاف در اطراف پین تیتانیوم می کند و پیوند بسیار محکمی برای نگه داشتن آن در محل ایجاد می کند.

ایمپلنت ها به استخوان فک فیکس می شوند و از دندان مصنوعی پشتیبانی می کنند. و هنگامی که در جای خود قرار گرفتند و محل بهبود یافت ، دندانپزشک می تواند دندان های مصنوعی جایگزین را بر روی آنها قرار دهد.

سیستم ایمپلنت های دندانی دیجیتال با بهره گیری از فناوری روز امکان ایجاد یک سیستم کاشت کاملا دیجیتالی را فراهم می کند. از اسکن گرفته تا برنامه ریزی و ساخت ، فرایند کاملاً دیجیتال، امکان تجزیه و تحلیل دقیق هر مرحله را فراهم می کند.

فناوری کاشت دیجیتال از مدل های سه بعدی رایانه استخوان فک استفاده می کند تا امکان قرارگیری دقیق را فراهم کند. این روند ، کار را ساده می کند و می تواند مدت زمان مراجعه و قرارگیری بیمار روی صندلی را کوتاه کند. همچنین کاهش میزان زمان صرف شده در جراحی خطر عفونت را کاهش می دهد و منجر به بهبود سریعتر بعد از جراحی می شود.

 

ایمپلنت دندان

روند کار ایمپلنت دیجیتال:

جلسه اول: اسکن فک و دندانها با استفاده از اسکنر داخل دهانی و CBCT (عکس رادیو گرافی سه بعدی) و ارسال اطلاعات لازم برای تیم پشتیبان

بررسی وضعیت بافت نرم (لثه)

بررسی وضعیت بافت سخت (استخوان فک)

بررسی بهداشت دهانی بیمار

روند کار با سیستم دیجیتالی dionavi

جلسه دوم: پس از دو هفته از جلسه اول ، گاید جراحی ساخته شده توسط پرینتر سه بعدی (۳D Printer) به همراه اباتمنت اختصاصی و روکش موقت برای دندان پزشک به منظور هدایت روند درمان بیمار به صورت کاملا ایده آل ارسال می گردد.

 

کاشت ایمپلنت توسط شابلون راهنمای جراحی (گاید)

کاشت ایمپلنت توسط شابلون راهنمای جراحی (گاید)

  • دقیق و ایمن
  • جراحی بدون برش لثه و بدون بخیه

جایگذاری روکش موقت

جایگذاری روکش موقت

روکش موقت با نمای بسیار طبیعی در روز جراحی و بلافاصله پس از جایگذاری ایمپلنت برای بیمار قابل نصب می باشد.

در نتیجه، طول مدت بی دندانی بیمار به حداقل رسانده می شود.

بطور میانگین یک جراحی تک واحدی ایمپلنت از ابتدای جراحی تا تحویل پروتز موقت، ۱۵ دقیقه زمان می برد.

 

تفاوت های جراحی بدون فلپ و با فلپ:

در جراحی ایمپلنت بدون فلپ بدون برش بافتی و بخیه (Flapless) بدلیل استفاده از پانچ بافتی (Tissue punch) با لبه های تیز در مقایسه با جراحی ای که در آن از برش لثه استفاده می شود، خونریزی و تورم بافتی کاهش می یابد.

 

(بدون برش لثه) Flapless:

افزایش زیبایی کار نهایی

خونریزی کمتر

درد و تورم کمتر

 

(برش لثه و بخیه)Flap:

احتمال ایجاد مشکلات پروتزی در کار نهایی:

خونریزی

درد و تورم

صدمه به لثه

جراحی ایمپلنت بدون فلپ بدلیل کاهش درد و تورم بهترین جایگزین برای بیماران دیابتی، فشار خون بالا و بیماران با بی دندانی کامل می باشد. همچنین به بیمارانی که ترس از جراحی، برش و بخیه دارند این روش توصیه می شود.

 

آیا جراحی ایمپلنت دندان دیجیتال نسبت به ایمپلنت های سنتی درد کمتری دارد؟

تصویربرداری سه بعدی CT که در جراحی دیجیتال استفاده می شود ، اطلاعات دقیقی در مورد وضعیت استخوان و موقعیت عصب فراهم می کند. با استفاده از جراحی سنتی کاشت دندان ، دندانپزشک باید یک برش بزرگ در امتداد خط لثه شما تا استخوان ایجاد کند.

با استفاده از فناوری ایمپلنت دیجیتال با هدایت رایانه ، کاشت بدون بالا بردن فلپ لثه قرار می گیرد ، بنابراین آسیب کمتری به محل وارد می شود و نیازی به بخیه ، کاهش خونریزی ، تورم و زمان بهبودی نیست.

از آنجا که فناوری ایمپلنت دیجیتال منجر به خونریزی و تورم کمتری پس از جراحی دندان می شود ، بیماران با بیماری هایی مانند فشار خون بالا و دیابت ممکن است کاندیداهای مناسب برای درمان ایمپلنت دیجیتال می باشند.

 

ایمپلنت دیجیتال یک راه حل دائمی هستند.

هنگامی که دندان ها در اثر پوسیدگی یا آسیب دیدن دندان، ار بین می روند، ایمپلنت های دیجیتال می توانند عملکرد و زیبایی لبخند را بازیابی کنند. هنگامی که ایمپلنت های دندانی قرار داده می شوند ، می توان آنها را دائمی دانست زیرا برای ماندگاری بدون ترک و شکستگی طراحی شده اند.

ایمپلنت دیجیتال

 

مزایای ایمپلنت دیجیتال:

  • بازگرداندن عملکرد دندان های خود با بهترین گزینه بعدی برای دندان های طبیعی.
  • بهبود زیبایی کلی لبخند .
  • صحبت کردن را بهبود بخشند زیرا بسیار شبیه دندانهای طبیعی هستند و صحبت با آنها راحت تر از دندانهای مصنوعی سنتی است.
  • آنها با حمایت از استخوان فک و سایر ویژگی های صورت به حفظ ساختار صورت کمک می کنند.
  • غذا خوردن با وجود ایمپلنت، نسبت به پروتزهای سنتی راحت تر است. به اندازه کافی قوی هستند و در برابر گاز گرفتن همه غذاها مقاومت می کنند.
  • با استفاده از ایمپلنت های دندانی ، نباید نگران ایجاد حفره باشید ، اگرچه هنوز باید به طور منظم توسط دندانپزشک چکاپ انجام گیرد ، که ایمپلنت ها و لثه ها تا حد ممکن تمیز و سالم نگه داشته شوند.
  • ایمپلنت های دیجیتال می توانند دندان های دیگر را در موقعیت صحیح خود نگه دارند و اجازه ایجاد فشار برای جابجایی دندان ها را نمی دهند.
  • کاشت دندان دیجیتال هنگام خندیدن ، عطسه کردن ، غذا خوردن یا سرفه مانند بسیاری از پروتزهای دندانی دیگر از بین نمی رود.
  • کاشت دندان های دیجیتال بسیار بیشتر از دندان های مصنوعی و بریج های ثابت دوام دارند. اگرچه ممکن است تاج نیاز به تعویض داشته باشد ، و اگر به درستی از آنها مراقبت شود می توانند یک دهه یا بیشتر دوام بیاورند.
  • در مقایسه با روش سنتی ، چندین مزیت اضافی برای کاشت دندان دیجیتال وجود دارد. اینکه به دلیل پیشرفت های مدرن در زمینه تصویربرداری ، اسکن و محاسبات ، می توان کل فرآیند را ساده کرد ، در نتیجه به مراجعه کمتر بیمار منجر می شود و با دقت بسیار بیشتری انجام می گیرد.
  • در بافت حساس لثه مزاحمت کمتری مزاحمت ایجاد می کنند زیرا جراحی بدون برش یا بخیه انجام می شود. این نیز منجر به یک روش کوتاه تر می شود.
  • فرآیند کاشت دندان دیجیتال منجر به درد و ناراحتی کمتری با رضایت بیشتر بیمار می شود.

 

 

چرا کاشت دندان بصورت دیجیتال نسبت به بریج یا دندان مصنوعی ارجحیت دارد؟

بسیاری از بیماران به دلیل راحتی ، زیبایی و کیفیت زندگی، ایمپلنت های دندانی را به پروتزهای متحرک سنتی یا بریج ثابت ترجیح می دهند. قرار دادن بریج متکی بر دندان معمولاً نیاز به تراش دندانهای سالم مجاور در دو طرف شکاف ، برای حمایت از دندان مصنوعی دارد.

اغلب اوقات ، بریج های معمولی و دندان های مصنوعی می توانند احساس ناراحتی کنند. در برخی موارد ، آنها می توانند واکنشهای غیر ارادی را تحریک کنند. بیماران ممکن است به اجزای فلزی مورد استفاده در دندانهای مصنوعی معمولی حساسیت پیدا کنند و همچنین ممکن است واکنشی به اکریلیک که معمولاً در ساخت آنها استفاده می شود ، نشان دهند.

بریج دندان و دندان مصنوعی نیاز به نگهداری دارد و به دلیل ساییدگی و تغییر شکل لثه به دلیل از دست دادن استخوان و افزایش سن ، باید هر چند سال یک بار تعویض شود. بر خلاف پروتزهای معمولی یا بریج ها ، ایمپلنت های دندانی تغییر مکان نخواهند داد و نمی لغزد.

این یک مزیت قابل توجه است ، به خصوص هنگام گفتگو یا غذا خوردن . همچنین احساس راحتی و طبیعی بودن آنها بیشتر است.

 

تفاوت ایمپلنت دیجیتال و معمولی

 

نمونه ایمپلنتهای دیجیتال و ایمپلنتهای معمولی انجام شده در کلینیک دکتر اعتمادی فر را می توانید از اینجا ببینید.

 



پاسخی بگذارید